Feeds:
Posts
Comments

Posts Tagged ‘Palestine’

(Perutusan Maal-Hijrah PACE: 64 tahun berjuang dan semakin menjana kekuatan – pengajaran daripada peristiwa-peristiwa yang menurap jalan bagi pembentukan Israel)

Lahirnya negara haram Israel di atas bumi Palestin ialah pada tahun 1367, bersamaan tahun 1948 menurut takwim Gregorian. Hari Jumaat 18 Disember 2009 merupakan tahun baru 1431 Hijri menurut takwim Islam. Setelah 64 tahun Palestin masih dijajah dengan tiada tanda pelepasan oleh penceroboh Zionis. Mungkin sesuai sempena Maal Hijrah ini untuk kita mengimbau kembali peristiwa 1948, sebagai satu tragedi yang terbentang dan menyelubungi seluruh rantau itu dalam perjuangan sengit sehinga ke hari ini.

(more…)

Advertisements

Read Full Post »

Oleh MOHD. KHUZAIRI ISMAIL

rencana@utusan.com.my

SECARA tiba-tiba, Israel kebelakangan ini menerima tekanan antarabangsa yang cukup hebat. Ia bermula dengan Laporan Goldstone pada Oktober lalu yang membuktikan Israel melakukan jenayah perang dan kemanusiaan dalam serangan selama 22 hari ke atas Semenanjung Gaza pada 2008. Awal bulan ini pula, Kesatuan Eropah (EU) mengeluarkan kenyataan supaya Baitulmaqdis dijadikan ibu negara bersama Palestin dan Israel. Pernyataan itu merupakan draf awal yang akan dikeluarkan oleh Sweden selaku Pengerusi EU yang antara lain turut menyebut bahawa Baitulmaqdis Timur seharusnya menjadi ibu negara Palestin pada masa depan. Malah, negara-negara EU turut menyokong tertubuhnya negara Palestin yang terdiri dari Tebing Barat dan Semenanjung Gaza. Pernyataan itu menimbulkan kemarahan Israel apabila ia secara langsung menafikan kedudukan Israel ke atas Baitulmaqdis yang ditawan sejak perang 1967.

Malah, Israel sekali lagi tersentak apabila Britain pula mengeluarkan waran tangkap terhadap Menteri Luar Israel, Tzipi Livni yang menjadi arkitek di sebalik serangan yang membunuh lebih 1,600 penduduk Gaza pada 2008. Waran tangkap itu dikeluarkan ketika Livni dijadual memberi pidato di negara berkenaan. Meskipun waran tangkap itu ditarik balik kerana Livni tidak hadir, namun ia memberi tamparan yang hebat kepada Israel. Apatah lagi Britain sebelum itu juga menghentikan import barangan dari Israel kerana menganggap ia tidak sah kerana dihasilkan di sebuah negara yang tidak sah. Tindak-tanduk Eropah yang menentang Israel itu sebenarnya selaras dengan kemahuan masyarakat antarabangsa yang semakin kuat menolak sikap berdolak-dalik Israel ke atas Palestin. Isu yang paling memberi kesan ialah pembangunan komuniti Israel di wilayah Tebing Barat dan Baitulmaqdis Timur yang secara terang-terangan melanggar resolusi antarabangsa. Isu lain ialah perdagangan organ tawanan perang Palestin yang dijual pada harga beratus-ratus dolar di Israel dan Palestin. Isu ini pernah mendapat liputan meluas media antarabangsa selepas ia pertama kali didedahkan oleh wartawan Sweden dengan bukti bergambar mayat warga Palestin yang dibedah. Kecenderungan Eropah memihak kepada Palestin itu sedikit-sebanyak menyuntik harapan perdamaian bagi konflik yang berusia lebih enam dekad di Asia Barat itu. Tidak keterlaluan juga jika boleh disandarkan harapan, 2010 bakal menjadi tahun yang lebih baik bagi rakyat Palestin.

(more…)

Read Full Post »

the-iron-wall

(more…)

Read Full Post »

palestina

Asal dari:

http://rohahassan.blogspot.com/2009/01/tabung-palestine-muhammad-danial-sufi.html

Assalamualaikum wbt…

Ini adalah secebis kisah seorang anak kecil berumur 4 tahun 11 bulan dalam menyampaikan rasa simpatinya pada “kawan-kawan”nya di Palestine.

Muhammad Danial Sufi memang tidak mengerti tentang apa yang berlaku di Gaza, Palestine. Untuk memahamkan dirinya tentang apa yang berlaku juga memerlukan cara dan pendekatan yang sesuai. Namun selepas difahamkan, dia cuba memahami dan membantu mengikut cara dan kemampuannya sendiri.

Dikongsikan beberapa perkara bagaimana Danial meluahkan rasa simpatinya pada “kawan-kawan” di Palestine.
1. Kesian kawan-kawan Danial kena bunuh
Kami tidak pernah melepaskan peluang mengikuti perkembangan di Gaza melalui kaca TV. Setiap kali paparan kanak-kanak Gaza, Palestine di bunuh, Danial pasti akan berkata, “Kesian kawan-kawan Danial kena bunuh”.
2. Tutuplah radio
Tiba-tiba satu hari semasa dalam perjalanan mengambil Acu, Danial menyuruh Anjang mematikan radio. Ketika itu berita tentang pencerobohan Israel sedang dibacakan. Kata Danial, “Asyik asyik Israel! Israel! Kesian Palestine” Anjang sendiri terkejut. Macam mana anak ini boleh bercakap macam ni. Agaknya dia dengar apa yang Anjang bincangkan dengan Acunya dan kawan-kawan. Cepatnya Danial belajar!
3. Jom pi McDonald
Untuk memahamkan kanak-kanak ini tentang kempen boikot McDonald bukanlah mudah. Anjang dan Acu jenuh menerangkan kepada dia. Kelakar juga mengingatkanya. AlhamdulilLah akhirnya Anjang dapat idea, kata Anjang, “Danial tak boleh beli burger McDonald”. “Kenapa? tanya Danial kurang gembira. Aduh…susahnya Anjang nak terangkan kepada Danial. Fikir punya fikir, Anjang bagi tau Danial, “Sebab dia bagi duit kat Israel yang bunuh kawan-kawan Danial yang macam kat TV tu”. Lepas tu Danial diam seketika semacam faham.
Tiba-tiba Danial pandang wajah anjang dan berkata, “Jom kita pi McDonald” ajak Danial. “Alamak” kata Anjang dan Acu, “Kan tadi dah bagi tau tak boleh beli burger McDonald” Tegas Acunya. Jawab Danial pula dengan selamba, “Memang la…, tapi Danial nak pi McDonald bukan nak beli burger! Danial nak bagi tau Kakak kat McDonald tu, jangan bagi duit kat orang yang bunuh kawan-kawan Danial tu…” ha..ha..ha..anjang dan acu tergelak sama-sama mendengar jawapan Danial yang tak terfikirpun oleh kami.
4. Tabung Palestine Danial


Dengan harga RM5 satu tabung, kami telah membeli 2 tabung untuk membolehkan Anjang dan acu mendidik Danial menabung untuk Palestine. Maka Danialpun mulalah menabung, untuk diberikan kepada “kawan-kawan” Danial di Palestine. Bukan main sibuk lagi Danial memindahkan duit syiling Anjang dalam balang ke dalam Tabung Palestine Danial…wah. wah.wah. Danial kata nak hantar ke JIM bila Tabung penuh!
Anjang doakan semoga Danial akan terus memiliki sifat keprihatinan dan simpati pada “kawan-kawan”nya di Gaza, Palestine sehingga dewasa. Juga diharapkan Danial dan kawan-kawannya lah yang akan memperjuangkan nasib Palestine atau mana-mana negara dan umat islam jika dizalimi dizaman mereka kelak.
Apa-apapun, jauh disudut hati mendoakan segala penderitaan rakyat Palestine berakhir segera dengan kemenangan di pihak yang hak!
Selain dari itu, jom ajak anak-anak, adik-adik, murid-murid, ahli keluarga, rakan-rakan dan jiran-jiran kita menabung untuk Palestine!
~ Roha Hassan~
240109

Read Full Post »

%d bloggers like this: