Feeds:
Posts
Comments

Posts Tagged ‘Realiti’

Belajar, sesungguhnya seseorang itu tidak dilahirkan alim,
dan tiadalah orang berilmu menyamai orang yang jahil.

Sesungguhnya pembesar kaum yang tiada ilmu,
menjadi kecil bila dikerumuni bala tenteranya (meminta pandangannya).

Seorang yang hina sekiranya berilmu,
ia menjadi besar bila dikerumuni oarang ramai (yang ingin belajar).

Jadi, janganlah redha dengan kerendahan (kehinaan),
Dan janganlah nasib hanya berpada dengan apa yang ditinggal orang terdahulu.

Imam Shafie~

Advertisements

Read Full Post »

Sempena sambutan Maulid Nabi SAW yang diraikan setiap tahun pada 12 rabiul Awal maka penulis ingin mengingati peristiwa penting ini dengan berlatar belakangkan perjuangan rakyat Palestin yang semakin mendapat liputan hari ini ekoran dari kepungan dan serangan biadap Israel ke atas Gaza.

Rasulullah SAW adalah Nabi terakhir yang dinanti-nantikan oleh semua terutama dari kalangan ahli kitab (Yahudi dan Nasara). Kelahiran Nabi yang bernama Ahmad ini disebut di dalam kitab Injil dan Taurat (termasuk kitab perjanjian Lama dan Baru iaitu kitab-kitab suci yang diselewengkan oleh rahib-rahib dan rabbi-rabbi yahudi). Malangnya apabila Nabi Muhammad SAW ini muncul di Tanah Arab yang kelahirannya dinantikan dengan tanda-tanda yang amat dikenali oleh mereka berdasarkan apa yang terkandung di dalam kitab-kitab Taurat dan Injil, baginda didustakan. Pendustaan ini dirakamkan oleh Al-Quran seperti dalam surah as-saff. ‘Dan berkata Isa anak Maryam, Wahai Bani Israel, sesungguhnya aku adalah Rasul yang diutus kepada kamu yang membenarkan apa yang diwahyukan kepada kamu dalam Taurat dan membawa berita gembira tentang kelahiran seorang Rasul yang bernama Ahmad. Apabila Nabi ini diutus mereka mengatakan ‘Ini adalah sihir yang nyata’.

(more…)

Read Full Post »

palestina

Asal dari:

http://rohahassan.blogspot.com/2009/01/tabung-palestine-muhammad-danial-sufi.html

Assalamualaikum wbt…

Ini adalah secebis kisah seorang anak kecil berumur 4 tahun 11 bulan dalam menyampaikan rasa simpatinya pada “kawan-kawan”nya di Palestine.

Muhammad Danial Sufi memang tidak mengerti tentang apa yang berlaku di Gaza, Palestine. Untuk memahamkan dirinya tentang apa yang berlaku juga memerlukan cara dan pendekatan yang sesuai. Namun selepas difahamkan, dia cuba memahami dan membantu mengikut cara dan kemampuannya sendiri.

Dikongsikan beberapa perkara bagaimana Danial meluahkan rasa simpatinya pada “kawan-kawan” di Palestine.
1. Kesian kawan-kawan Danial kena bunuh
Kami tidak pernah melepaskan peluang mengikuti perkembangan di Gaza melalui kaca TV. Setiap kali paparan kanak-kanak Gaza, Palestine di bunuh, Danial pasti akan berkata, “Kesian kawan-kawan Danial kena bunuh”.
2. Tutuplah radio
Tiba-tiba satu hari semasa dalam perjalanan mengambil Acu, Danial menyuruh Anjang mematikan radio. Ketika itu berita tentang pencerobohan Israel sedang dibacakan. Kata Danial, “Asyik asyik Israel! Israel! Kesian Palestine” Anjang sendiri terkejut. Macam mana anak ini boleh bercakap macam ni. Agaknya dia dengar apa yang Anjang bincangkan dengan Acunya dan kawan-kawan. Cepatnya Danial belajar!
3. Jom pi McDonald
Untuk memahamkan kanak-kanak ini tentang kempen boikot McDonald bukanlah mudah. Anjang dan Acu jenuh menerangkan kepada dia. Kelakar juga mengingatkanya. AlhamdulilLah akhirnya Anjang dapat idea, kata Anjang, “Danial tak boleh beli burger McDonald”. “Kenapa? tanya Danial kurang gembira. Aduh…susahnya Anjang nak terangkan kepada Danial. Fikir punya fikir, Anjang bagi tau Danial, “Sebab dia bagi duit kat Israel yang bunuh kawan-kawan Danial yang macam kat TV tu”. Lepas tu Danial diam seketika semacam faham.
Tiba-tiba Danial pandang wajah anjang dan berkata, “Jom kita pi McDonald” ajak Danial. “Alamak” kata Anjang dan Acu, “Kan tadi dah bagi tau tak boleh beli burger McDonald” Tegas Acunya. Jawab Danial pula dengan selamba, “Memang la…, tapi Danial nak pi McDonald bukan nak beli burger! Danial nak bagi tau Kakak kat McDonald tu, jangan bagi duit kat orang yang bunuh kawan-kawan Danial tu…” ha..ha..ha..anjang dan acu tergelak sama-sama mendengar jawapan Danial yang tak terfikirpun oleh kami.
4. Tabung Palestine Danial


Dengan harga RM5 satu tabung, kami telah membeli 2 tabung untuk membolehkan Anjang dan acu mendidik Danial menabung untuk Palestine. Maka Danialpun mulalah menabung, untuk diberikan kepada “kawan-kawan” Danial di Palestine. Bukan main sibuk lagi Danial memindahkan duit syiling Anjang dalam balang ke dalam Tabung Palestine Danial…wah. wah.wah. Danial kata nak hantar ke JIM bila Tabung penuh!
Anjang doakan semoga Danial akan terus memiliki sifat keprihatinan dan simpati pada “kawan-kawan”nya di Gaza, Palestine sehingga dewasa. Juga diharapkan Danial dan kawan-kawannya lah yang akan memperjuangkan nasib Palestine atau mana-mana negara dan umat islam jika dizalimi dizaman mereka kelak.
Apa-apapun, jauh disudut hati mendoakan segala penderitaan rakyat Palestine berakhir segera dengan kemenangan di pihak yang hak!
Selain dari itu, jom ajak anak-anak, adik-adik, murid-murid, ahli keluarga, rakan-rakan dan jiran-jiran kita menabung untuk Palestine!
~ Roha Hassan~
240109

Read Full Post »

ba_01_big.jpg
Dr. Hafidzi Mohd Noor

4 Mac 2008, Utusan Malaysia

Kekejaman puak zionis terhadap masyarakat Islam Palestin tidak pernah reda. Dalam kes terbaru, Israel melancarkan serangan roket yang mengorbankan sekurang-kurangnya tujuh rakyat Palestin termasuk kanak-kanak berusia sebulan.

(more…)

Read Full Post »

Assalamu’alaikum wa rahmatullah

Meneliti nota lama Januari lepas, catitan sebulan sudah. Ada nota dari satu perjumpaan yang bermakna.

Antara isinya adalah:

  • Seruan sesetengah kita yang Muslim kepada yang bukan Muslim: “Jangan main-main dengan Islam!“. Nadanya bagaimana itu? Ada keras dan tidak diplomatik. Menakutkan. Ada Islamophobia.
  • Matlamat kita adalah memperlihatkan ISLAM itu adalah PELINDUNG semua MANUSIA serta alam sekitar. Mengapa mesti bengis?
  • Antara skop Islam adalah – melindungi orang Islammelindungi orang bukan Islammelindungi alam sekitar.
  • Senario kini: mesej yang sampai kepada bukan Islam adalah celaru sebab Muslim turut melakukan perkara haram dan keji. Bagaimana mungkin masyarakat bukan Islam bisa melihat ini?

Wallahu’alam

Read Full Post »

Older Posts »

%d bloggers like this: